Bestyrelsesmøde 15/8-2023

22. august 2023

Referat

1. Velkommen – siden sidst

Vi har hat en god sommerfest, et godt vis din have og mange i haveforeningen. Der har også vært vekslende vejr og arbejde i fælleshaven.

2. Kloak godkendelse – status

Alle haver der kunne klargøres er klargjort og de haver der ikke kunne klargøres bliver orienteret om at de selv har ansvaret herfra.

3. Skorstensfejer – status

Vi har skiftet skorstensfejer. Den gamle skorstensfejer har ikke villet acceptere at vi har skiftet skorstens skorstensfejer. Det er dog vedtaget ved GF og har været gennem juridisk afdeling i kommunen og der er nu styr på det.

4. Affaldsskur / Ø – fremtid, sortering:

Vi afventer krav fra kommunen vedrørende affaldssortering og indretning. Aktuelle løsning moderniseres, når vi kender behov for ny organisering af affaldsskur. Anne finder ud af om vi skal gøre noget i indeværende år.

5. Info til havelejere – husk på E-mail

Al info af betydning skal ud på mail og på hjemmesiden: Vi ser på om vi kan lave opdateret fællesmail som alle haveejere kan bruge i foreningen. (Henrik ser på det).

Vi vil som bestyrelse gerne bakke op om økonomi til fællesaktiviteter som arbejdsdage mv.

6. Byggeret have

Byggesag bliver fremlagt for bestyrelsen. Bestyrelsen er optaget af at al bebyggelse skal overholde haveforeningens byggereglement. Bebyggelse der ikke er godkendt skriftligt, kan potentielt gå ud over fællesskabet, da der er stor offentlig bevågenhed på ulovligt byggeri i kolonihaver generelt.

Det præciseres at al byggeri i kolonihaven skal godkendes skriftligt jf. haveforeningens byggereglement. Hvis det fremadrettet konstateres at der foretages ulovlig bebyggelse, skal det fjernes og udgifter hertil, skal afholdes af kolonihaveejer.

I den konkrete sag, er der tale om manglende overholdelse af afstand til skel, hvilket bl.a. kan føre til øget brandfare mv. Den byggeansvarlige indgår i dialog med haveejer om acceptabel løsning.

7. Økonomi

Alt kører som det skal.

8. Fællesbyg

Arbejdsgruppen kontaktes mhp. om der er noget vi kan gøre.

9. Grøntcontainer/hække mv.

Der kommer grøntcontainer 18-24/9.

10. Udlejning

Der er konstateret udlejning i haveforeningen, bla. Via Airbnb, 2 år i træk, senest indeværende sæson. Det fremgår af haveforeningens ordensregler at haver ikke må udlejes.

Sagen bliver fremlagt for bestyrelsen. Bestyrelsen er optaget af at beboelse i kolonihaveforeningens boliger, skal overholde haveforeningens ordensregler. Udlejning af haver i haveforeningen, kan potentielt gå ud over fællesskabet, da udgangspunktet for fællesskabet i haveforeningen er, at ejere af de enkelte haver også er brugere af haverne og en del af fællesskabet i haveforeningen.

Bestyrelsen præciserer, at der ikke må foretages udlejning.

11. Eventuelt

Vejudvalg: Det forventes at man indeværende år vil foretage små reparationer og vente med større vejarbejde til næste år.

Bestyrelsen

Arbejdsdag i Fælleshaven søndag d. 27 august

18. august 2023

+ Tyvstart med fliser lørdag 26. august i Fællesbyg

Den sidste søndag i august, september og oktober afholdes der arbejdsdage i Fælleshaven.

På arbejdsdagen i august slår vi os sammen med byggeriet og får den sidste del af 1. etape af byggeprojeketet i Fælleshaven afsluttet.

Byggeprojektet kom rigtig, rigtig langt i arbejdsweekenden tilbage i juni. Apropos denne, så har vi i de to udvalg ikke fået sagt et kæmpe tak til alle, der deltog! Målt på antallet af tomme sodavandsdåser og det arbejde, man kan se, der er udført, var det virkelig en kraftpræstation. Der blev flyttet mange ton grus, sand, jord og fliser. Der blev målt op, lagt metervis af tomrør, vandrør, kloakrør m.m. og kørt jord og grene på genbrugspladsen i pendulfart. Og sidst, men ikke mindst, så fik vi snakket sammen på kryds og tværs. Vi havde en lige så hyggelig og effektiv dag i juli med at få reetableret bålpladsen og bygget kvashegn/insekthotel og luget hække. Også tusind tak til den lille, effektive og kreative skare der.

Vi mangler ikke så meget, før vi er i mål med 1. bygge-etape. Det sidste sand og stabilgrus skal fordeles og stampes. Fliserne skal lægges, og så skal vi have gravet de sidste meter vandrør ned til og i målerbrønden.

Vi tyvstarter derfor lørdag 26.8. kl. 10 med at arbejde på flisearealet. Kl. 12 vil der være sandwich. Vi lejer et afrettersæt og en pladevibratoer hele weekenden. Kom glad. Alle kan være med, selvom de ikke kan løfte fliser:)

Søndag bliver der, som Fælleshaveudvalget har annonceret, afholdt almindelig arbejdsdag. Her skal vi bla. fortsætte arbejdet med fliserne og andre små projekter i Fælleshaven: lugning, udjævning af jordbunker osv. Også her starter vi kl. 10 og får sandwich kl. 12

Fælleshaveudvalget og Fælleshusudvalget håber på at se jer den 26. og 27.8. 🙂

Sommerhilsner fra fælleshaveudvalget

30. juni 2023

Kære alle

Vi har i fælleshaveudvalget lagt kræfterne i at gøre klar til sæsonstart, sommerfest og i at få lagt lidt planer for haven rundt om vores fine fælles bygge/anlægsprojekt.

Først og fremmest tak til de frivillige kræfter, der har båret både koordinering, planlægning og ikke mindst udførelse af udgravning til kloak/vand m.m., planering/afretning, fragt af tunge fliser og sand i store mænger osv. Det ser så lovende ud😊
Vi ved, at der resterer forskellige opgaver, og der vil komme lille liste fra fællesbyg-udvalget med opgaver og måske forslag til datoer for de sidste ting.

Men i fælleshaveudvalget prøver vi samtidig at holde lidt fokus på, at haven er et fælles mødested både før, under og efter fællesbyg. Haven skal holdes i nobel stand, så de nærmeste naboer også kan være glade, om end de må bære lidt over pt. De havde hårde dage under gravearbejdet.
Derfor er der også fokus på hækbeplantning/renovering af hække over mod naboer i dette år + beskæring af træer, så fælleshaven ikke skygger urimeligt, og vi vil meget gerne snakke nærmere med alle naboer (Nynne, Frejdis og Tina) om ønsker til dette. Vi tager kontakt efter sommerferien😊 Sig endelig til, hvis I har input allerede.

Vi har planlagt nogle faste arbejdsdage i fælleshaven, hvor vi i skiftende opstillinger er til stede og tager fat på nogle af de ting, som står for, evt. sammen med byggeudvalget. De kommende datoer (søndage) er:

30. juli
27. august
24. september (beg. forberedelse af hækplantning)
29. oktober (hækbeplantning)

Derudover er der 7. oktober planlagt fælles ’Mostedag’ i fælleshaven.

De bedste hilsner,
Fælleshaveudvalget (Tinne 75, Heidi 44, Tina 27, Marie 39 og Philip 23)

Parkeringsmuligheder

9. juni 2023

Vores parkeringsplads er ofte fyldt helt op med biler.
Derfor bliver mange nød til at finde andre steder.
Men vi skal være obs., på at holde lovligt og ikke til gene for haveforeningens naboer.

Reglerne er bla. at man:

  • Skal holde 10 meter fra et kryds
  • Ikke må holde ud for en indkørsel, gælder begge sider af vejen.
  • Ikke må holde på grusvejen ind til vores parkeringsplads.

På kortet vises nogle anbefalet steder at holde, og nogle steder man ikke må

 

Herunder ses to “hilsener” fra de sidste to dage.
8. og 9. juni

Ræve og skraldeposer

4. juni 2023

Når nu vi har ræve her i kolo, kunne det være en god idé, IKKE at stille fyldte skraldeposer uden for sit hus natten over.
Det er ret træls at skulle samle udspredt mademballage, cigaretskodder m.m. op i sin have, efter at rævene har holdt picnic.

Skraldepose spredt ud i have

Skraldepose spredt ud i have

Hans have 35


Mere om Åbyhøj ræve:

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/sko-forsvinder-i-stor-stil-i-aarhus

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/kaeledyr-paa-stribe-forsvinder-det-er-makabert

https://stiften.dk/aarhus/johan-tager-imod-de-raserede-dyr-raeve-haerger-i-villakvarter-og-som-noget-nyt-gaar-de-ogsaa-efter-hunde-og-katte


En lille video af “vores” ræve.
Rævemor drikker vand i have 42, mens én af de tre hvalpe er i hopla.

Optaget af Jesper i have 42
Video d. 27. maj 2023

Fællesbyg i Fælleshaven lørdag 17.juni

19. maj 2023

Hyggelig arbejdsdag med FællesByg i Fælleshaven

Vi er nu klar til at tage det første spadestik i projektet med få bygget i Fælleshaven.

Det første trin er at få anlagt et stort fliseområde bagerst i haven.
Vi graver i samme omgang også kloak, el og vand ned.

Lørdag 17/6 starter vi fælles arbejdet op. Her skal vi:

  • Flytte fliser og have lagt dem.
  • Kørt jord(ler) væk og sand på.

Gravearbejdet gøres af Tommy med maskine 🙂

Er man til det knapt så tunge arbejde, er der også brug for jer!

  • Der er et par små projekter, der ikke kræver så meget fysik.
  • Desuden skal der også købes ind sandwich, laves kaffe og kage.

Har du erfaring med at lægge fliser eller kloakrør (skal efterfølgende godkendes af autoriseret kloakmester) må du gerne kontakte os i udvalget!
Hold dig ikke tilbage! – Vi har brug for nogen der har erfaring og som vil hundse rundt med os andre.

Program:
Kl 9:30 “Morgenkaffe” mm.
Kl 10:00 Klar, parat, start, Arbejdet fordeles
Kl 13:00 Frokost med sandwich
Kl 15:00 Kaffe og Kage

Medbring gerne trillebøre og skovl/spade.

Kan du ikke komme, men gerne vil låne din trillebøre ud, må du meget gerne stille den i Fælleshaven.

Du møder bare op – vi forventer ikke at du SKAL være der hele dagen – men du er velkommen…Vi bestiller pizza til aftensmad, til dem der har hjulpet i løbet af dagen

Vil man have morgenkaffe, skal man anmelde sin ankomst til os senest fredag
Det kan gøres via facebook begivenheden eller ved at sende en mail til byg@hf-enghave.dk eller sms til Ranatha på 60 64 14 04

1. Havevandring 2023 på tirsdag

10. maj 2023

Der er havevandring 2 gange om året og næste gang er 16/5 kl. 16.30-18.00.
Havevandring foregår på den måde at medlemmer fra bestyrelsen kommer forbi din have, for at hilse på hvis du er hjemme og snakke om forhold der er brug for at få vendt.

Vi har fra bestyrelsens side fokus på at byggereglement overholdes og at hæk mod fællesvej, klippes efter ordensreglerne, så ambulance og redningskøretøjer kan komme frem ved behov.

Mvh
Bestyrelsen

 

Sommerfest 2023

2. maj 2023

Program og tilmelding til Sommerfest 2023
Er også sendt på mail, til alle medlemmer
Tilmelding sendes til sommerfest@hf-enghave.dk

Bestyrelsesmøde 30/4-2023

30. april 2023

Referat

  1. Opfølgning på generalforsamling
    God stemning til generalforsamling. Godt at alle blev hørt. God stemning.
    Forslag til næste år: Navnerunde og havenummer og antal år i haveforeningen på deltagere
    Hurtigt konstituerende møde efter generalforsamlingen
    Forberede ordstyrer og referent før næste generalforsamling og lille erkendelighed

  2. Konstituering af bestyrelsen
    Eksisterende medlemmer bliver på de samme poster som før generalforsamlingen. Nyt medlem deltager i relevante opgaver.

  3. Økonomi
    Ingen bemærkninger

  4. Hækbeplantning
    Vi venter til september/oktober. Vi spørger Helle om god pris. Alternativt plantemarked.

  5. Kloak – orientering og plan
    60 harver har betalt for klarmelding ved NQ Enteprise, der ikke har foretaget den aftalte klarmelding og virksomheden er gået konkurs. Vi har derfor fået tilbud på klarmelding af kloak i de 60 haver der ikke er klarmeldt på 31.875 kr. incl. Moms. Det vurderes at bestyrelsen som meget billigt. Vores intention er at sige ja til dette tilbud på vegne af haverne der således hver bliver trukket 531,25 kr pr. have på havelejen, når haven er klarmeldt ved kommunen. Såfremt man ikke ønsker at deltage i denne løsning, skal man selv inden for 4 uger sørge for klarmelding af egen have.

  6. Skorstensfejerskift/Jørgen
    Eksisterende skorstensfejer har hævet prisen med ca. 100% fra 275 kr til 515 kr./have. Der er indhentet nyt tilbud på 250 kr./have. Dette tilbud tiltrædes af bestyrelsen. Hvis din kolonihave har brændeovn er skorstensfejer lovpligtig. Havens medlemmer orienteres og kan frasige sig løsningen med 14 dages varsel.

  7. Vand/Jørgen
    Det ser ud til at der er et relativt stort vandspild i haveforeningen. Samlet set er der tale om 199 kubikmeter/år svt. ca. 130 kr./have. Der henstilles til at de enkelte haver får ordnet dryppende haner og defekte vandure. Bestyrelsen kontakter haver hvor der kan være tale om defekte vandure eller vandspild.

  8. Mobilpay samt nyt “huskøberinteresse” system
    Det vedtages at det fremadrettet koster 50 kr. om året for at stå på venteliste på havekøbslisten, for at få ryddet op i maillisten, der er blevet for stor til at systemet kan håndtere det. Prisen for Det oprettes mobile pay nummer til dette formål.

  9. Sendemast/Henrik
    Menighedsrådet har stillet forespørgsel om sendemast i haveforeningen. Dette ønskes ikke etableret i haveforeningen.

  10. Eventuelt
    Intet nyt


Sæsonstart 2023

28. februar 2023

Det er igen blevet forår og sæsonen er så småt ved at begynde.
1. marts åbnes der for vandet og for vores skraldespande.

Vandet bliver åbnet i løbet af dagen, det tager nogle timer at få fyldt systemet op igen.
Dette skyldes at vi ikke udsætter vores vandrør for et såkaldt ‘hammertryk’.
Det er der ikke så meget nyt i.

Husk at lade vandet løbe længe, inden der  bruges til drikkevand

Noget nyt er, at der også åbnes for vores skraldespande samme dag.

 

Onsdag 1. martsVandåbning
Onsdag 1. martsSkaldespande åbnes
Lørdag 25. martsStart med beboelse
Lørdag 1. aprilTilladt igen at have folkeregisteradresse

Husk generalforsamling lørdag den 25. marts – indkaldelse er sendt ud til alle medlemmer.

 

(ny) Dato for generalforsamling 2023

11. februar 2023

GF bliver i år lørdag den 25. marts kl. 13-17.

Mødet afholdes på Åby Bibliotek

Indkaldelse kommer senere og sendes ud på mail.

Telefonliste

9. februar 2023

Der er oprettet en intern telefonliste.
Du finder den, når du er logget ind i ForeningLet.
(Det gør du under medlemslogin)

Har du to telefonnumre, må du gerne tjekke om de står i rigtig rækkefølge.
Det gør du under Profil –> Stamdata
Her kan du også skrive en kort note, der vil fremgå af telefonlisten

Bestyrelsesmøde 7/2-2023

9. februar 2023

Referat

1. Aktiviteter 2023:

A. Der er spørgsmål til 2 aktiviteter som efterbehandles:
Sæsonstart 15/4 evt. med loppemarked fastholdes og annonceres til generalforsamling
Hækdag annuleres, da der forventes fællesaktiviteter til vejdag og fælles bebyggelse i fælleshaven.

2. Nybyg i kolonihaven:

A. Indkomne forslag vurderes og det afklares endeligt, inden der sendes invitation ud til generalforsamling.

3. Økonomi:

A. Regnskab og budget gennemgås. Ved behov kan der søges konsulentbistand til op mod 10.000 kr.

4. Generalforsamling:

A. Dato for generalforsamling forsøges flyttet fra 19/3 til 26/3, da flere i bestyrelsen har forfald. Vi kontakter sognegården mhp. at låne den. Hvis det ikke kan lade sig gøre, kontaktes biblioteket.

B. Praktiske opgaver:
Alle mødes kl. 10.00
Indkøbstur: Jesper henter vand, øl, kaffe, sandwich og kage
Stemmesedler: Jørgen sørger for det
Præsentation: Henrik
Ordstyrer: Alex

C. Formandsberetning: Godkendt

D. Indkomne forslag:

  • Byggeri (Fælleshaven)
  • Vandåbning hele året

E. Dagsorden generalforsamling: Foreløbig dagsorden godkendt

F. Indkaldelse: Sendes ud senest 26/2-2023 – 2 dage før til gennemsyn i bestyrelsen.

5. Eventuelt:

A. Adresseliste: Der etableres adresseliste med navn og telefonnummer på intranet, således at kolonister kan kontakte hinanden ved behov og involvere bestyrelsen hvis der er forhold som der ikke kan udredes uden bestyrelsens deltagelse.
Besked fra Jesper (42):  Telefonlisten er nu oprettet

B. Hæk mod C A. Thyregodsvej: Bestyrelsen står for at få plantet huller til i hækken 31/3. kl. 15.00

Sæt kryds i din 2023 kalender

6. januar 2023

Bestyrelsen har valgt at fastlægge følgende datoer, så man allerede nu kan sætte kryds i kalenderen.

Følgende datoer er fastlagt:

19. marts søndag
25. marts lørdag
Generalforsamling
16. maj tirsdag1. Havevandring
10. juni lørdagSommerfest
19. til 26. juni1. Grøntcontainer
18. til 24. september2. Grøntcontainer
19. september tirsdag2. Havevandring
7. oktober lørdagMostedag

Se desuden haveforeningens kalender, hvor du kan se alle datoer.
I kalenderen ser du også hvornår sæsonen starter og slutter, hvornår der åbnes for vandet, betaling af haveleje, osv.
Du kan vælge at abonnere på kalenderen, så du altid er opdateret.

Sæsonafslutning 2022

9. oktober 2022

På generalforsamlingen 2022 blev længden kolonihavesæsonen ændret.

Sommersæsonen er nu fra datoen hvor vi stiller uret fra vintertid til sommertid, frem til vi igen stiller uret til vintertid.

Det betyder at vores sæson nu er den samme,  som i de andre haveforeninger i kommunen.

Du må besøge og føre tilsyn med din kolonihave i vintersæsonen.

Se ordensregler

Datoerne for afslutningen er  i 2022:

Søndag d. 30. oktoberSlut med beboelse
Mandag d. 31. oktober Slut med folkeregister adresse
Tirsdag d. 1. novemberSidste tømning af glas/metal/plast og pap/papir
Onsdag d. 2. novemberSidste tømning  af restaffald
Torsdag d. 1. decemberVandlukning

Se haveforeningens kalender