Nu er det blevet 1. november og dermed tid til at sige tak for denne sæson og på glædeligt gensyn 1. marts, hvor haveforeningen igen åbner op.
Vi vil gerne sige tak for et særdeles aktivt år med mange gode og hyggelige stunder i haveforeningen med alt fra fodbold, fælles arbejdsdage til loppemarked og mosteri.
Vi har fået et rigtig flot fælleshus og styrket et godt sammenhold med højt til loftet og plads til alle.
Tak for det!
Lidt praktisk information:
I nedlukningsperioden er det tilladt at føre tilsyn med og besøge kolonihaven, men ikke bo eller have folkeregisteradresse.
Affaldscontainere bliver tømt sidste gang tirsdag og onsdag i næste uge og genåbner til sæsonstart 1. marts.
Det anbefales at man tilser ventiler i vandbrønd og husker at lukke for vand, hvis huset står uopvarmet i nedlukningsperioden.
Opdater gerne stamdata i ForeningLet, hvis der er ændringer: mail, telefon, adresse, således at vi kan komme i kontakt med jer, hvis der er brug for det.
Vi glæder os til at se en masse af jer, til endnu en dejlig og aktiv fællesdag, med gode snakke og blomstrende naboskab.
På programmet er bla.
Klippe hækken ud mod vores naboer
Slå græs
Bygge videre på fælleshuset
Forefaldende havearbejde i fælleshaven
Der vil være opgaver for enhver smag, styrke og skavanker, så alle kan være med.
Medbring gerne havehandsker og redskaber (rive, hækkeklipper, lugejern mm)
Vi mødes i fælleshaven kl 10 og fordeler opgaverne.
Ca kl 12.30 mødes vi igen til en hyggelig frokost. Her vil der blive serveret sandwich, sodavand og øl (det forlyder at der er fadøl tilbage fra i lørdags, som skal drikkes 😉 )
Efter frokost arbejder vi videre ca til kl 15 (eller så længe der er lyst og energi)
Skriv gerne om du kommer, så vi ved hvor meget forplejning vi skal bestille.
Grønt container
I morgen (fredag) kommer der grønt container. Den bliver leveret på P-pladsen og vil stå der frem til mandag d. 9. september.
Så det er en god anledning til at få efterårs-klargjort haverne.
Vi glæder os til endnu en hyggelig og aktiv fællesdag.
Årets havevandringer bliver afhold torsdag d. 27 juni kl 19-21 og igen torsdag d 12. September kl 19-21.
Vi glæder os til at komme rundt og hilse på jer og se jeres fine haver
Grøntcontainer:
Der kommer container på p-pladsen d 28.06-7.7 og igen d 30.08-9.09
2. Kloakgæld:
29 haver har nu udbetalt kloakgæld. Der er 34 haver tilbage og for de resterende haver er renten sat ned med 0,5% til 7,2%. Fremadrettet reduceres den kvartalsvise ydelse en anelse som følge af dette.
2. Grøntarealer:
3. Affaldscontainere:
Det vurderes at det aktuelle antal passer til haveforeningens behov.
4. Grøntcontainer
Grøntcontainer kommer til at stå på parkeringspladsen 28/6-7/7 og 30/8-9/9.
5. Fællesarealer:
Bestyrelsen går i dialog med fælles have udvalget om hvordan vi bedst koordinerer fælles arbejdet i haveforeningen.
Fælles hækklip 6/7 kl. 10.00. Der er frokost og grillpølser og fadøl til alle der har givet en hånd med.
6. Årshjul:
Der udarbejdes årshjul til faste opgaver til næste generalforsamling. Desuden forslag til datoer for faste arrangementer i haveforeningen.
7. Fælles veje:
Vi har fået 2 tilbud og afventer et 3. tilbud. Derefter tages der beslutning til næste møde. Bestyrelsen vedtager atet må bestille et læs grus, således at det er muligt for haveforeningens medlemmer at lukke huller i vejene.
8. Havevandring:
Torsdag 27. juni kl. 19.00-21.00.
Torsdag 12. september 19.00-21.00
Vi har fået en konvolut til os alle med klistermærker til sorteringsspande og vejledning.
Vi har også fået en masse kasser med poser 5 grønne poseruller og 1 rød til hver have.
Jeg/vi har ikke helt fundet den bedste løsning for at uddele poser, men til GF kan I i hvert fald få jeres konvolut.
Skraldespandene er åbne og må lastes med skrald.
Men der er en enkelt restaffald, den i midten, som jeg har lagt et skilt ud på, da vi regner med at vi med sorteringen kan klare os med to restaffald. Så skån venligst den indtil videre.
Men skriv hvis der pludselig ikke er plads.
Vi glæder os til at møde så mange så muligt søndag til en hyggelig og god generalforsamling.
Kærligste skraldehilsener fra mig,
Anne i have 67 aka Pedel 🌱 pedel@hf-enghave.dk
Så nærmer vi os endnu et skarpt hjørn i forhold til at runde kolonihavesæson 2023 af, gå i vinterhi og glæde os til næste års fantastiske havesæson.
Nemlig sidste affaldstømning!
Det er onsdag d. 8. november. Et tidspunkt mellem 0600-1600, mere præcist kan det ikke angives.
Så hvis I alle kunne komme af med jeres sidste affald aftenen/dagen før, ville det være fantastisk.
Jeg kan nok først lukke affaldsøen af ca kl 16.
Undrer I jer også over at vores midlertidige insekthotel stadig er placeret lige der hvor vores biler efterhånden gerne skulle kunne parkere?
Jeg skulle hilse fra Rentor og sige at der liiiige har været lidt panik på, da kranen gik i stykker igår. Den er på værksted og skulle gerne være klar i aften. Jeg har dog frabedt at der hentes grøntaffald efter mørkets frembrud, da vi ikke ønsker utilsigtede hændelser eller at biler uden moderne proportioner ved en fejl blev grabbet med.
Jeg satser og holder øje med om det fordufter i morgen….
På forhånd tak for jeres tålmodighed og indspark. Alle, også dem, der ikke har nydt synet af bunken eller fundet glæde ved at ture rundt i kvarteret efter egnede p pladser, har formuleret sig venligt og iderigt. Og jeg satser på en sæson næste år med gnidningsfrit og fuldt tilfredstillende afhentning af grøntaffald både forsommer og efterår 😊
Vh Anne
PS til jer der har begrædt ikke at nå at komme af med det sidste, så er der fortsat et lille vindue åbent formentlig til i morgen
Som nogle måske har bemærket blev størstedelen (ifølge grab-manden, fra Rentor, nu er der også fuld åbenhed om firmavalget😉, var det faktisk størstedelen han tog med selv om den virkelig stadig er stor) af vores bunke afhentet i tirsdags.
Han kunne ikke have det hele og vi skal derfor have endnu en afhentning. Der er plads til lidt mere sagde han, derfor hentes resten af bunken mandag d.9.10. Så jer der mangler lidt kan måske nå det i weekenden. Men husk ikke alt for meget😉.
PS: som nævnt tidligere vil jeg evaluere og se om det er sådan vi skal gøre det fremover. Når regningen kommer, stikker jeg hovedet sammen med vores kasserer og tager stilling til det økonomiske aspekt.
Men derudover kan jeg indtil videre konkludere at en enkelt afhentning årligt i hvert fald ser ud til at betyde to læs, og så kan vi lige så godt dele det op med to årlige grøntaffalds afhentninger.
Der har været få men udelukkende positive tilbagemeldinger ift at have en bunke (vi mangler jo at se om der er et stort oprydningsarbejde bagefter).
Dvs indtil videre hvis økonomien bakker op er dette en acceptabel og måske bedre løsning, som jeg selv hælder til at foretrække.
Skriv endelig hvad I mener til mig. Og skulle I have lyst til en debat på Facebook så vid at jeg er udvidende herom og ikke har adgang hertil😎.
PPS: Til sidst vil jeg bare give lidt indspark til muligheder for at planlægge afhentning af grøntaffald anderledes.
Grabmanden fortalte at han kom i nogle haveforeninger/boligforeninger, hvor de havde en fast bunke og når den blev stor nok ringede de til ham. Der er nogle ulemper ved en mere eller mindre permanent bunke. Den ville tage en eller to p pladser, der kunne være rotte problemer og måske kunne der være dyr, der flyttede ind og blev taget med/dræbt (der har fx været nogle, der kunne være bekymrede for om nogle pindsvin lige nu overvejer at flytte ind og dermed miste deres bolig på mandag)
Personligt benytter jeg ikke at køre grøntaffald ud af haven (fraset invasive arter, padderokker og måske noget med torne). Vi kunne også overveje en løsning der nærmer sig denne tilgang lidt mere. Jeg skal dog med det samme bekende at jeg ikke har nogen holdning imod at køre grøntaffald væk. Det bruges vist ret godt til gas, kompost mm.
Der er vist ikke mange centimeters hæk over 2 m tilbage mod havegangene -i hvert fald ikke at dømme efter Bunkens på P pladsens størrelse. Vi er nogle enkelte der frygter for om der overhovedet er nogen steder at finde vinterbo for vores venner de små pindsvin… 🦔
Jeg der måtte have en sidste bunke til overs i haven kan endnu nå det, for bunken ligger og vokser (forhåbentlig kun meget langsomt og lidt) frem til tirsdag d.3.10 hvor den grabbes væk.
Jeg ved at nogle af jer synes den er stor og det er svært at finde p pladser. Så venligst, jer der fylder på husk at sikre jer at den kun vokser i højde og ikke bredde og længde! Det er alletiders chance for at have sjovt med at kravle rundt på en kæmpebune og træne balance og bare nyde der gode smukke efterårsvejr🥳🧠🍂🍁🍃💚🍄🌲🙋♂️💪
I må meget gerne når den er hentet komme med kommentarer til hvordan I synes det har fungeret. For det er jo en mere fleksibel løsning, hvor containere ikke skal skiftes ud løbende, med risiko for at der i mellemtiden bliver en bil parkeret på containerens plads mm.
Jeg er ikke selv hjemme tirsdag før om aftenen, så hvis der er en eller to venlige sjæle, der kan være til telefonisk rådighed så grab-manden kan kontakte os ved evt behov for hjælp ville det være skønt.
PS: essensen af ovenstående: haveaffald grabbes væk på tirsdag d.3.10. 😃
PPS: og husk nu vores gode venners vinterbolig🍂🦔🍁 Dem skal vi også have plads til, så hvis den ikke er klar, kan I sammensætte den perfekte bunke, der er masser af materiale at tage af -helt gratis☺️
Vores parkeringsplads er ofte fyldt helt op med biler.
Derfor bliver mange nød til at finde andre steder.
Men vi skal være obs., på at holde lovligt og ikke til gene for haveforeningens naboer.
Reglerne er bla. at man:
Skal holde 10 meter fra et kryds
Ikke må holde ud for en indkørsel, gælder begge sider af vejen.
Ikke må holde på grusvejen ind til vores parkeringsplads.
På kortet vises nogle anbefalet steder at holde, og nogle steder man ikke må
Herunder ses to “hilsener” fra de sidste to dage.
8. og 9. juni
Det er igen blevet forår og sæsonen er så småt ved at begynde.
1. marts åbnes der for vandet og for vores skraldespande.
Vandet bliver åbnet i løbet af dagen, det tager nogle timer at få fyldt systemet op igen.
Dette skyldes at vi ikke udsætter vores vandrør for et såkaldt ‘hammertryk’.
Det er der ikke så meget nyt i.
Husk at lade vandet løbe længe, inden der bruges til drikkevand
Noget nyt er, at der også åbnes for vores skraldespande samme dag.
Onsdag 1. marts
Vandåbning
Onsdag 1. marts
Skaldespande åbnes
Lørdag 25. marts
Start med beboelse
Lørdag 1. april
Tilladt igen at have folkeregisteradresse
Husk generalforsamling lørdag den 25. marts – indkaldelse er sendt ud til alle medlemmer.