Arkiv for kategorien ‘Bestyrelsen’

Møde med den nederste havegang

onsdag, 20. marts 2013

Haverne nr. 1 til nr. 16, lige og ulige numre indkaldes til møde 2. april kl 18:30 på Åby Bibliotek.
Menighedsrådet overvejer pt. om de vil inddrage nogle eller alle af haverne på det nederste gang til “kirkeligt formål”.
På mødet vil der blive orienteret om hvad vi ved, hvilke muligheder vi har og hvordan vi fremadrettet kan gribe situationen an.

Mvh
Bestyrelsen i HF Enghave

Den nederste havegang

torsdag, 29. november 2012

Til almindelig orientering:

Bestyrelsen er i øjeblikket ved at forhandle ny lejekontrakt med kirken, men henblik på at få lejekontrakten forlænget til længere end 2025.
Dette gør vi da haveforeningen eller den enkelte lejer muligvis skal ud at låne rigtig mange penge i forbindelse med kloakering.
Et sådan lån vil kræve en længere løbetid.
Beklageligvis og til stor overraskelse har menighedsrådet luftet tanken om at opsige kontrakten med den nederste havegang fra 1-13 (måske også nr 15) ulige numre.
De haver kan ifølge vores nuværende lejekontrakt opsiges uden varsling, modsat resten af haveforeningen der er bedre stillet og har 5 års opsigelse.
Derfor har bestyrelsen sendt brev og email til de berørte haver og indkaldt disse til møde den 10. december.
Vi ved p.t. ikke mere end dette lige nu, da sagen først bliver taget op af det nye menighedsråd sidst i januar.

Bestyrelsen

Info om generalforsamling for 2013

torsdag, 15. november 2012

Sted: Hovedbiblioteket, Mølleparken, i salen på 2. etage.
Dato: Mandag d. 11. marts, kl. 18.00 til senest 22.00

OBS: I indkaldelsen som alle har modtaget på mail eller brev står der fra 17:30 til 21:00.
Så kom absolut senest kl 18, så starter vi præcis 18:00 🙂

Der er store punkter på programmet i 2013, bl.a. omkring kloakering, opsparing til kloakering og fornyelse af lejekontrakt.

Mere detaljeret indkaldelse til generalforsamlingen sendes ud i starten af februar.

Husk at forslag til dagsorden derfor skal være bestyrelsen i hænde senest 1. februar.

Bestyrelsen

Har Du betalt din vandregning?

lørdag, 13. oktober 2012

I onsdags skulle dette åres vandregning have været betalt.

Desværre er der 26 (!) der stadig mangler at betale regningen.

Det er en frygtelig masse rykkere at sende ud…

Se derfor venligst at få betalt, så vores bogholder slipper for at sende rykkere ud.

Vandregning er nu sendt ud

torsdag, 27. september 2012

Nu har vores bogholder (Astrid) sendt mail ud til alle.
De få der ikke ønsker regningen på mail, vil i morgen modtage den med posten.
Har du ikke modtaget nogen email og ikke fået regningen med posten, bedes du kontakte kasseren.

Vandregningen er vedhæftet som PDF.

Regningen betales ved at overføre beløbet til haveforenings bank.
Konto nr finder du øverst til højre.
Skriv dit have nummer på overførelsen.

Der står på regningen hvad tal bestyrelsen aflæste da de sidst gik havevandring.
“Vandforbrug aflæst efterår 2012 XXX” hvor xxx er det tal der stod på vanduret.

Hvis du har mistanke til at regningen er forkert, bedes du før du kontakter kasseren, tjekke om bestyrelsen har læst det rigtige tal af og se hvad der stod på sidste års regning.

Kig venligst selv efter sidste års regning inden du spørger om kasseren kan finde den for dig 🙂

Husk at betale inden 10. oktober, da det er et stort og trælst arbejde at sende rykkere ud.

Bestyrelsen siger tak til Astrid for det store stykke arbejde.

2. havevandring og vandaflæsning

mandag, 3. september 2012

Bestyrelsen går årets 2. havevandring:

Mandag den 17. september fra kl 17.

Det er som altid vigtigt af vi har adgang til alle haver, især denne gang hvor vi også skal aflæse vand.

Hvis du er i tvivl om hvilke krav og regler der er til have og byggeri finder du vores ordensregler og byggereglement på hjemmesiden.

Grønne hilsner
Din Bestyrelse

Åben vandhane

søndag, 29. juli 2012

I går blev der sendt en sms ud til alle i HF Enghave om at vandet ville blive lukket, da det så ud som om et rør var sprunget på haveforeningens side af vanduret.
Det var dog ikke et rør der var sprunget men “bare” en vandhane der var åbnet for, hvor vandet så på mystisk vis løb under en hel have, uden denne have var blevet fugtig?
Vandet begyndte så at pible ud på “Kløvervej” uden man kunne se hvor det kom fra.

Hvorfor der var blevet åbnet for vandhanen og om det var hærværk eller bare et uheld vides ikke.

Men der har i de sidste par måneder være mindst 2 tilfælde hvor nogle er gået ind og har åbnet for vandet i en have.

PS.: Husk at haveforeningen skal have din nuværende adresse og telefonnummer.
Så har du flyttet eller fået nyt telefonnummer skal bestyrelsen have de nye kontakt oplysninger.

1. havevandring den 26/6

mandag, 11. juni 2012

Bestyrelsen går åretes første havevandring tirsdag den 26 juni mellem klokken 17 og 21.

Vi kigger på om haverne holder sig inden for de rammer og krav som vores Byggereglement og vores Ordensregler stiller.

Det er typisk nybyggeri, hækken og ukrudt der bliver kigget på.

Vi håber at træffe jer i haverne, da det er lidt sjovere at få en snak med jer,  i stedet for at give en skriftlig påtale.

Generalforsamling 2012

søndag, 11. marts 2012

Lørdag den 24. marts er der generalforsamling.

Indkaldelse er sendt ud på mail og med post til dem der ønsker dette.

Punkt 7 på dagsorden bortfalder, da forslaget ifølge folkeregisteret vil stride mod CPR-loven.

Vi har brug for hjælp til at sætte borde op og til at lave kaffe m.m. – så kom gerne i god tid.

Mvh
Bestyrelsen

Info om skolens byggeri

onsdag, 24. august 2011

Skolen er i gang med at bygge nogle midlertidige pavilloner, der skal bruges i stedet for den nedbrændte SFO.
Pavillonerne skal tilsyneladende stå der et par år.
Der bliver lukket af for passage gennem hækken på hverdage, når der arbejdes på området.

 

Avisartikel fra 5. juli

 

Havevandring d. 28/8

onsdag, 3. august 2011

Bestyrelsen går havevandring søndag den 28. august og starter kl 11.

Vi stater i nr 1 og når 84 og arbejder os ind mod midten af haveforeningen.
På denne havevandring læser vi også vandure af.

Vi har efter sidste havevandring skrevet om for høje og brede hække, da der er rigtig mange hække der er over de tilladte 2 meter.
Ja, faktisk er hækkene nogle steder over 3 meter !
Så få nu klippet den hæk ned og også ind, så feks. en brandbil kan komme forbi.

Med venlig hilsen
Din bestyrelse

Høje og brede hække

lørdag, 2. juli 2011

Til alle i Haveforeningen Enghave.

På havevandringen d. 19. juni bemærkede vi, at over halvdelen af alle haver har for høje eller for brede hække.

Hækkene må max være 2 meter høje (ved uenighed naboer imellem max 1,80 m).
Desuden skal de beskæres / klippes så meget i dybden, at de ikke rager ud og generer biler på grusvejene.

Vi vil gerne opfordre alle til snarest muligt at gøre noget ved dette.

Til orientering har hækkene godt af at blive beskåret langt ind til midten og blive luget for ukrudt i bunden, så de kan få nye kræfter og spire igen.
Mange steder i haveforeningen er hækkene over 80 år gamle.
Derfor skal hækkene passes meget, for at holde sig stærke nogle år endnu.

Venlig hilsen Bestyrelsen.

Havevandring 19/6

fredag, 3. juni 2011

Bestyrelsen går havevandring søndag den 19. juni.
(Dagen efter sommerfesten)

Vi starter kl 12 og går i to hold, hvor vi starter fra nr 1 og fra nr 83.
Så arbejder vi os ind, så vi forhåbentlig er ved de midderste haver ved 16 tiden.

I år går vi ind i alle haver, så hjælp os ved ikke at låse.

Bestyrelsen håber at mange vælger at være i haven, så vi evt. kan klare spørgsmål og en påtale mundtligt.

Hækkene er mange steder langt over 2 meter høje og meget brede, så få dem nu klippet !
Husk at hjørnegrunde skal klippes på to sider udvendigt.

I vores ordensregler står der hvordan haverne skal holdes.
Her er et uddrag:

Havegangene
Alle fælles havegange renholdes af medlemmerne ud for deres haver og indtil vejens midte.
Ydergangene renholdes af haveforeningens gartner.

Havehold
Haveforeningens arealer må kun anvendes til haveformål. Hver have i foreningen skal holdes og må ikke henstå som naturgrund.
Haverne skal holdes tilpas ryddede og holdes fri for ukrudt i tilstrækkeligt omfang, så omgivende haver ikke generes.

Havenummer
Hver have skal være forsynet med nummer ved indgangen.

Hække
Hækkene skal sikres rimelige vækstvilkår, fordi de er vigtige som skel mellem haverne.
Hække langs foreningens ydergrænse klippes og renholdes af haveforeningens gartner to gange årligt.
Hække omkring de enkelte haver, herunder hæk mod fællesgang, skal klippes to gange årligt.
Højden på hækkene må maksimalt være 2 m. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem to medlemmer, er hækhøjden mellem haverne maksimalt 1,80 m.

Mange hilsner
Din Bestyrelse

Haveleje

lørdag, 2. april 2011

Nu er havelejen sendt ud til alle.
Regningen har forfaldsdato den 15 april.

Kasseren opfordre alle til at tilmelde sig automatisk betalings service !
Det lettere arbejdet en del og regningen bliver betalt til tiden 🙂
De der ikke er tilmeldt automatisk betalings service får et girokort tilsendt.

Med venlig hilsen
Kasseren

Forbud mod afbrænding

tirsdag, 29. marts 2011

Det er ikke længere tilladt at brænde haveaffald af i Århus Kommune og det gælder selvfølgelig også i vores haveforening.
Derfor er det punkt om at man kun må brænde af om  onsdagen fjernet i vores ordensregler.

Det er stadig tilladt at have “hygge-bål” i haven, så længe man bruger tørt træ og det ikke genere nogen.

Traileren med den blå presenning kan lejes for en dag for 25 kr.
Kontakt Jesper have 42.